lördag, oktober 20, 2012

Ölvandring i Göteborg



I onsdags åkte jag och Louie mot Göteborg. Hon hade bokat in oss på Ölvandring tillsammans med Njutningsfrämjandet.
Här bor hon föresten. Eller...det här är bara den lilla stugan. Där inne har jag mina konstutställningar under Konstanten bland annat. Louie bor i ett annat hus på samma tomt, men det skiter vi i nu.
IInnan vår vandring ville vi ladda med god mat, så vi åkte ner till Majorna...
...och gick in på världens bästa Musikens Hus.
Vi slog oss ner i de innersta rummet med varsin Tuborg Gold och väntade på maten.
Louie beställde en toast med avokado, jag tog en likadan fast med pesto och tomat.
Vi åt och lyssnade på musiken som spelades ur högtalarna. Tommy Körberg varvat med The Movements och Soundtrack of Our Lives.
...och kollade lite på min egna utställning som pågår där just nu.
Under hela hösten och vintern visar jag upp live- och konsertbilder från olika delar av Sverige. Är ni nyfikna på mina bilder, gå dit vettja!
När vi var klara sa vi tack och bock...
...och tog spårvagnen tillbaka mot Kungsportsplatsen.
Vi såg en fin rosa liten vespa som vi ville ha också.
Här skulle vi samlas, vid stora statyn.
På håll såg vi någon färgrann person. Eller, det vill säga - han var den enda som inte hade svart höstjacka på sig.
"Åh, kolla där! En såndär oktoberfest-snubbe!" sa jag.
Vi gick fram, och visst var det så...
...våran värd för kvällen!
Vi gick till flera olika delar i Göteborg och fick lära oss viktiga namn i ölens historia och vad det är för skillnad på lager och ale, ljus och mörk öl osv. Kändes bra, samtidigt kände jag hur lite jag faktiskt vet om öl. Från och med nu ska jag inte bara säga "En öl!" när jag går ut,
utan prova på nya, roliga sorter istället.
Vi var ett gäng på 7 personer. Tillsammans vallfärdades vi fram genom göteborgs gator. Nästan som Pilgrimsfärden jöh..
Vi gick till O'Learys. Sveriges första riktiga sportbar som kom öppnades i Göteborg 1988. Grundaren Jonas Reinholdsson döpte baren till O'Learys efter att ha blivit förälskad i Anna O'Leary under en resa i Boston. 
Åsså gick vi lite till. Närmare bestämt till ett utav av vårat favorithak...
...7ans Ölhall!
Jag tycker själv att de är ett av de absolut mystigaste pubarna i Göteborg. Det må vara litet och trångt, men det är väl det som är lite av charmen med det hela. Dessutom är personalen göörbra de också.
Alla deltagare fick provsmaka en mörk öl som jag precis just nu inte kommer ihåg vad den heter. Vi drack den ljummen, vilket funkade helt OK. Ganska god och väldans mättande.
Skål!
Och så gick vi vidare igen...
Sedan hamnade vi här! Uppe på Kungshöjd. Världens finaste utsikt över världens finaste stad.
Där uppe fick vi smaka på en öl från Ocean-serien, nämligen Ebbot. Väldigt snygg var den.
Vi hade ett litet quiz där uppe på höjden också. Dessvärre gick det inte särskilt bra för mig.
Mer än så behöver jag väl inte säga?
Sist men inte minst besökt vi fina Ölrepubliken. Hade själv aldrig varit där tidigare, men oh så fint det var. Dit kommer jag gå fler gånger. Garanterat.
 
Tackar Njutningsfrämjandet för denna vandring!
 

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: