fredag, oktober 12, 2012

Transwagon @ Jazzhuset

I torsdags var det världens finaste höstväder. Löven hade så starka, mättade färger och solen lyste från en klarblå himmel. Tog en kort tur i skogen ute i boshen där jag bor och tittade på roliga svampar, fina träd och färgade blad.
 
Under förmiddiagen lyssnade jag på massa bra musik, ringde vårdcentralen ang. min mage, skrev lite radiomanus och gjorde ordning mig inför den kommande kvällen.
Strax innan 17:00 åkte jag ner till byn och köpte russin och mjölk x2, så att jag hade något att längta efter när jag senare samma kväll skulle åka in till Göteborg med Louie.
Vi åkte buss och tåg. På vägen in till stan visade jag Louie den där Gangnam-style videon som alla pratar om nu (eller den kanske är ute nu?).
Vi gjorde vår egen version av låten.
"Do the Gandalf-style!"
"YOU SHALL NOT PAAAASS!"
Typ. Kul..
Vi hade pratat om att käka någonstans i Göteborg. Tycker alltid det är göörsvårt att hitta något ställe
att äta vanlig, god mat på. Det blir ofta att man gå till sina två stamhak,
men den här gången testade på L'assassino. Jag brukar spela skivor där. Mysig bar på andra långgatan.
Calle i baren fick lära oss några nya ölsorter.
Jag kan inte öl så bra. Oftast blir det bra när man säger "En öl, tack" och oftast slutar det ganska OK.
Jag tog en Grolsch som man sett mest överallt hela tiden men aldrig testat någon gång.
Vet inte vad Louie tog för sort, men hon sa att jag vann öl-valet då jag fick den snyggaste flaskan. I
agree.
Sedan fick vi våran mat! Helt vegetariskt. Jag tog Seitankotletter med ungspotatis och rödvinssås.
Seitan var något nytt för mig. Det är glutenbaserad och består av...vatten och mjöl.
Det låter ju inte så gott, men det var det! Väldigt intressant konsistens.
Louie tog en jättegod veggo-pizza med champinjoner, paprika, ruccolasallad och god ost.
Det är skillnad på pizza och riktiga pizza, and this was a real good one.
Sedan lyxade vi till det med efterätt också. Klassisk Tiramisu.
Nomnom.
Cissi kom förbi. Ah. Asså, hon sitter där till höger. Armen sticker fram,
men Louie bönade och bad så mycket om att jag skulle ta kort på henne istället.
Hon var upprörd över att personalen på Kings Head pratade engelska.
"I want a beer!!! But...I'm...MÄTT!"
En spårvagn, och sedan vidare till Jazzhuset. Tycker det är fint där, trots det har jag bara varit där en
gång tidigare. Ser ut som ett bordell med alla röda sammetsgardiner och färgade lampor. Gillar't.
Träffade Adam. En alingsåsare som har klubbar mest överallt i hela Göteborg.
Han pratade mycket och fort.
"Åsså gör vi så. Men så kan man göra typ såhär. Och så! Näej men varför inte göra så?!"
"Mm. Mm. Mmm..."
Vid tolvslaget klev kvällens huvudpersoner upp på scenen;
Transwagon. Louie och jag såg dem på Pustervik tidigare i somras tillsammans med
Teaspoon och Movements. Ni kan läsa om det här!
Tycker ni ska lyssna på dem här.
Ni kommer tacka och älska mig efteåt.
Det var så fint...
...men sedan tog det slut och det var dags att åka hem igen.
Undrar hur många som har en morsa som åker in till Göteborg och hämtar en mitt i natten.
Tack för det, mam.
 
Thank you and good night.

 


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: