måndag, juni 25, 2012

Brasans sken i midsommartid



Hej på er!

Vaknade imorse med världens mysigaste katter på varsin sida om mig i sängen, Dino och Linn. Syster Louie höll på att greja ute i köket och min telefon plippade av Wordfued-förfrågningar. Utanför fönstret regnade det och himlen var grå.

Nu har det gått några timmar sen imorse. Klockan är 13:24. Jag sitter och smälter förmiddagsdesserten (finns det något sånt? Om det inte gjorde det tidigare så finns det i alla fall nu...) som Louie och jag fixade ordning till oss för en liten stund sedan. Vaniljglass med krossad ananas och chokladsås. Lite jordgubbar på det också så blev det superfint. Till det drack vi för svagt kaffe. Jag har lite svårt för Anders perkulator.
Det regnar fortfarande mycket här borta i Jörlanda. Kallt och rått.

Vi var ute och åkte bil förut. Louie har nyligen tagit körkort och tränade på att köra med Anders stora Land Rover. Megasupermonstertruck nästan. Kopplingen var så trög att hon fick lägga hela sin vikt och kraft på pedalen när hon skulle köra ner till affären och handla. Jag följde med. Agerade såndär "Det går bra att backa. Jadå, inga problem. Nej du är inte för nära kanten. Nej du körde inte på den där hunden" osv. Fick torka immiga bilrutor med toapapper också då vi inte förstod hur värmen fungerade i bilen.
Men vi klarade oss, kom ner till affären där vi köpte middagsmat, jordgubbar och ägg från frigående höns. Regnet öste ner och mina strumpor blev pisseblöta efter bara den lilla promenaden från vår bil till affären och tillbaka. Skorna var också som badhus efter min promenad till affären igår då det regnade ännu mer.

Nu är vi hemma igen. Eldar i brasan för att få upp värmen och torka våra kläder och skor. Får tillsvidare har på mig strumpbyxor och låna ett par strumpor av Anders (jag lovar Anders, jag har inte så jätteäckliga fötter och vi ska tvätta senare idag!).

Det är våran nästsista dag här i Jörlanda. Imorgon åker vi hem till byn igen. Känns lite vemodigt. Jag hade gärna stannat här några veckor till. "Ett halvår. Minst!" som Louie sa tidigare idag.
Lite vemodigt känns det också att Mattias har flytt landet för Tokyo i tio dagar. Det enda jag kan glädjas åt på grund av hans tripp är att jag kommer vinna över honom i Wordfeud då han inte har något internet på sin telefon. Andra sidan jordklotet liksom. Och om han nu skulle ha det skulle det bli huschusch-dyr telefonräkning på det hela senare.
Nåja. Mattias, om du läser det här - 私はあなたの花の世話をするよ !


Här är tre fantastiskt fina låtar som får symbolisera dagen, so far...
1. Van Morrison - Sweet Thing
2. First Aid Kit - Blue
3. Gotye - Hearts a Mess


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: