torsdag, mars 29, 2012

Allt som ryms i en torsdag och en tjejs handväska

Torsdagmorgon. Mitt alarm ringde prick klockan 07:00. Vaknar upp ur en mardröm och stiger upp med en obehaglig och vemodig känsla i hela kroppen. Allt jag kommer ihåg av drömmen var att radiokollegor, gamla pojkvänner och kattungar var inblandade. Det hela utspelade sig i vårat sovrum och ute i skogen också. Vi grillade kanske...eller...nej, jag vet inte.
Det var jobbigt i alla fall. Och så smakade jag äckligt i munnen.



Kokar havregrynsgröt till mig själv och äter i lugn och ro.
Strax innan jag skulle gå vidare mot bussen fick jag lust att vända ut och in på min väska. Där i hittade jag massa saker, som hörlurar, småpengar, mobiltelefonen, örhängen, tre bläckpennor, hårsnoddar, extern blixt, ett objektiv, en duk från Cyberphoto till att tvätta kameralinsen med, idominsalva, visitkort, mobilladdare, minneskort till kameran, bindor, inspelningsapparat, min fina nyinförskaffade lila klocka, näsdukar, radiomanus, anteckningsblock och en bok.
Det brukar inte vara så rörigt, jag lovar - men nog är det intressant hur mycket som ryms i min oranga bag.



Klockan 11:00 var jag på plats i Sävedalen och Radio 88's studio för att sända Radio JoJo. Precis som vanligt, kl 11:00 till 12:00 - en hel timme med störtskön 60- och 70talsrock.
Lyssnare ringde in, önskade låtar och fortsatt trevlig torsdag. Då blir man glad i magen.



Imorgon fredag sänder jag igen. Då ska jag vara vikarie för Stefan Garyd i hans program Out of Time. Lyssna gärna, kl 14:00 till 16:00. Tjoho!



Strax efter 12:00 var jag klar med sändningen. Sa hej då till Jimi Hendrix och fortsatte vidare mot centralstationen i Göteborg.



Där hoppade jag på ett tåg mot Trollhättan jag aldrig tidigare åkt med. Det var läskigt. Lädersäten, tapeter (nästan) på väggarna, stora fönster och hög i tak. Till och med bord! Kändes lite för flashigt för min del och ett tag trodde jag att jag skulle bli avkastad då mitt månadskort inte skulle gälla.
Men jojomen, det gick igenom och jag kunde sitta tryggt och säkert i min kupé och titta ut på alla träd genom fönstret.



Jag lyssnade på musik, mest det här och det här, samtidigt som jag skrev massa små antecknignar i mitt lilla block. Resan mot Trollhättan tog ungefär en timme.



Min pappa kom och hämtade mig vid tågstationen. Vi åkte vidare till Överby och hade en far och dotter stund på ett café på tredje våningen. Vi pratade resor, familjeliv, jobb och Saab.
Han ser arg ut...



...men är för det mesta ganska snäll.



Vi satt på de där caféet ett tag. Fortsatte sedan vidare in i några affärer.
Precis innan vi skulle gå ut från köpcentrumet fick pappa syn på godisstånd. En gubbe stod och sålde massa marsipanfigurer.



Påsken är räddad. Pappa betalar.



Som om det inte vore nog,
jag fick ju faktiskt världens bästa och mest försenade julklapp - ett helt nytt objektiv!
Nu ska jag leka paparazzi och gömma mig i det höga gräset och photoshoota korpar och kronhjortar mest hela dagarna.

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: