söndag, juli 03, 2011

Första blåbärsplockningen

Söndagmorgon. Jag äter min russinfruksot framför nyhetsmorgon där Annika Jankell pratar med cirkusdirektören från Cirkus Maximum.
Louie försvinner ganska snabbt då hon cyklar bort till sig och sin gård Bagghultet.



Mamma vaknar. Vi pratar om småsaker som hänt och som kommer att hända.
När hon sätter sig vid datorn börjar jag packa en liten väska. Jag bestämmer mig för att cykla upp till Erska och se om det kommit några blåbär.



Klockan var runt 11:00. Flera var ute och promenerade, joggade eller gick med sina hundar i koppel. Själv cyklade jag på min röda cykel som mamma fick in till sin Second Hand-butik för flera år sedan.



Jag stannade till i skogen. Parkerade min cykel och började plocka bär i min 0,5 litersglassburk jag hade med mig.



Plötsligt kom småsmå regndroppar från skyn. Samtidigt började min burk bli full efter ungefär 30 minuters plockande.
Jag trampa iväg ner från Erska igen.



När jag cyklade genom skogen tänkte jag på när jag flyttar in till Göteborg;
att alla dessa små grusvägar och åkrar kommer då inte längre vara lika självklara. När man bor här ute blir man nästan lite hemmablind. Allt man inte har vill man ha osv.
Samtidigt så är jag inte ledsen eller orolig för det. På somrarna åker jag tillbaka till byn och hälsar på Louie på sin gård och plockar blåbär mest hela dagarna.
Dessutom ska mamma skaffa ett litet, litet torp vid havet (vi har bestämt det, men vi vet inte när eller hur det kommer att ske), så där kommer jag också vara en hel del.



Där hemma plockade jag några små smultron och nästan lika små jordgubbar från vårat eget land i trädgården.



Det blev ett fint litet mellanmål under tiden jag skrev radiomanus till morgondagens sändning i Radio 88. Mellan kl 08:00 till 10:00 sänder jag morgonradio. Lyssna gärna! Jag kommer ha med mig några vinylskivor då. Ska bli skoj.

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: