torsdag, juli 07, 2011

När JoJo spelar, letar och lyssnar på skivor



Knyter en duk i håret och känner mig därmed redo för en radiosändning i Radio 88.



Kl 09:30 tar jag tåget från Alingsås vidare mot Partille. Mörka moln på himlen gör mig lite tveksam och jag börjar ångra att jag valde ett par jeansshorts den här dagen...



...så jag sprang in på H&M på Allum och köpte ett par strumpbyxor för 30 riksdaler. Kanske inget som skulle värma i en snöstorm, men det kändes lite tryggare. På något sätt.



Strax innan 11:00 landar jag i Sävedalen och radiostudion. Dricker vatten och gör färdigt spelningslistan. Radiokollegan Leif dyker upp och sätter sig vid en dator utanför studion. Vi dricker Early Gray-te och pratar musik innan jag kör igång med mitt Radio JoJo.



En lyssnare ringde in till programmet.
"Du sa 1922 istället för 1972. Annars, tack för ett kanonprogram!"
Själv har jag inget som helst minne av att jag sa det. Men... tja, kanske jag gjorde det.
Efter sändningen går jag vidare mot bussen. Bilden ovan visar hur det kan se ut från en busshållplats i Sävedalen.



Några fik, en pressbyrå, pub, klädbutiker, bokhandel och jordgubbsförsäljare kan man hitta där.
Efter en stund kom min buss. Jag åkte tillbaka till Allumköpcentrum och tog därifrån en annan buss vidare mot Centralstationen i Göteborg.



På stationen träffade jag en människa som jag senare åt lunch på Andrum med. Här ser ni honom inte. Han är på toa.



Här är han! Tony heter han. Jag tog en del bilder på hans Stones-tributeband Rocks Off på The Battle of the 60'sMusikens Hus för några månader sedan.



Vi tittade i massa olika skivbutiker och svor över att vi inte var rika och kunde köpa vad vi ville.
Fast, å andra sidan... jag har pengar i överflöd. Snart. Sen. Om en stund.




Vi besökta bl a Bengans, Dirty Records och Andra Långgatans Skivhandel.



Tony lurade på mig en soul-skiva. Kände mig oerhört tveksam, men samtidigt alldeles för rädd för att säga "NEJ!" så jag gick snällt till kassan och köpte skivan.

Jag kan inte soul. Kanske var det just det Tony visste när han tvingade mig att köpa den.



När klockan blir 17:00 tackar vi för oss och åker åt varsitt håll. Jag sätter mig på tåget och åker hem med det här och det här i hörlurarna.



Med en lite tunnare plånbok, men med fetare skivsamling och som en gladare Josefine kom jag hem med fyra plattor.
The Kinks, Queen of the Stone Age, soundtracket till filmen Quadrophenia samt den soulskivan Tony sa att jag skulle köpa. Otis Redding, kan det vara något måntro?



Nåja, hur det än låter om mina skivor så är jag väldigt nöjd med min torsdag.


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: