söndag, augusti 28, 2011

Going up the country

Häromdagen läste jag i en blogg att sommaren definitivt var över.
På med halsduken, de tjocka strumpbyxorna och fram med scones och te-kvällar framför brasan och alla nya höstsäsonger på tv:n.
Min sommar har varit jättebra. För det mesta har jag varit i Göteborg, men självklart har jag njutit av sommaren hemma i byn också. Ta en titt på dessa bilder.



Hela sommaren tog fart den 1 juni, då jag och mina numera föredetta klasskamrater tog studenten från Alströmergymnasiets medieprogram. Hela dagen lång ööö:ade mina vänner och jag på skolgården och lastbilsflaket. Vi kramades, kastade blommor pussades och grät en skvätt. Vilken känsla, vilken grej - jag vill göra det igen.

På bilden ovan ser ni mig och min bästa sushi-kompis; Kristian. Han älskar fula japanska barnfigurer och Maria Montazami. Och rå fisk, förstås.



I Nolhaga, efter studenternas uttågande från Alströmergymnasiet mötte jag världens bästa syster och mamma som välkomnade mig till friheten. Tänk, efter 13 år i skolan (är det va?) kan man äntligen släppa allting.

Eller...nåja, som min studentskylt säger:
"Välkomen till friheten.... NOT!"



I sommar har jag fotograferat väldigt, väldigt mycket...



...precis som min mamma. Hon tog den här bilden på min syster och mig när vi var på vårat barndomställe Skräddarön. Det ligger strax utanför Marsstrand.

Den där Planeten-tygpåsen som Louie håller i har hängt med överallt, varje dag hela sommaren. Jag har försökt övertala henne att köpa en ny. Hon säger själv att det inte känns så rock'n roll att gå runt med den överallt.



En dag försökte jag mig på konstnärsyrket. Jag tog ett vitt stort ark ut på gräsmattan och började skvätta färg. Idag står "konstverket" bakom mitt skrivbord, och där har det stått de senaste två månaderna...




Badat, det jag har hunnit med flera gånger! Jag imponerade på mig själv faktiskt. Jag kanske inte var lika motiverad varje gång, men på den här bilden har jag i alla fall kommit halvvägs. Det börjar bli jobbigt när man kommer till låren ungefär. Då låter man som en brunstig tjur och går upp på land igen.



Här däremot, här gick det på ett kick!
Som ni ser jag fortfarande inte lärt mig dyka. Jag minns i lågstadiet då min klass åkte till Nolhaga Simhall och skulle bada. Min dåvarande fröken Agneta var inte så glad på mig då jag inte kunde dyka.
"Du MÅSTE lära dig DYKA!" sa hon flera gånger.

Men tja, som ni ser så blev det inget av det.
Kanske lika bra att jag inte lärde mig, jag blev ju trots allt ett intressant fotoobjekt.
Här ser ni mig bada i Dalens Damm.



Bara för att man inte har någon riktig baddräkt behöver inte betyda att man inte kan bada. Det här linnet jag har på mig på bilderna köpte jag när jag gick i sjätte klass i grundskolan, och det går alldeles utmärkt att bada i!
Kanske inte bästa passformen...




...då min tutte nästan höll på att falla ur när jag skulle försöka dra upp en rot som mamma ville ha. Det gick ingé vidare och jag fick aldrig upp den eftersom den växte ut från berget på något väldigt konstigt sätt.



En annan dag hade det regnat hela förmiddagen. Trots det begav mamma, Louie och jag oss bort mot Vanderydsvattnet för att bada. Jag försökte locka fram solen med hjälp av min fantastiska soldans.



Passande till mammas fotografering hade jag tagit med en riktigt baddräkt.
Eller... det är två olika delar från två olika uppsättningar. Synd bara att bikinitrosorna hade hög midja och bara täckta halva rumpan. Jag var tvungen att dra i dem hela tiden för att de inte skulle fastna obekvämt kring min mjuka bakdel.




Solen kom fram och jag gjorde mig klar för ett dopp. Tråkigt nog ville varken mamma eller Louie vara badsällskap - då får man göra sitt bästa på egen hand.



Jag ville föreviga denna fina familjekväll med en bild på mig och min mamma. Hon hade fullt upp med sin egen kamera, så jag fick göra det bästa av situationen.




Jag lyckades i alla fall få en fin och mysig bild på mig och min syster. Titta så kul vi hade tillsammans.




Sen ville mamma ta en bild mig Louie och mig.
"Ja, mamma - gör det! Gärna!" sa vi.
Nä.
Det gjorde vi kanske inte.

Sådär ja,
det var lite bilder från min sommar.
Jag tänkte ta ännu en titt bland mina bildmappar, och se vad jag sysslat med i stan.
Spänningen är olidlig.


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: