fredag, oktober 29, 2010

Jag reser på måndag.

De är redan väldigt många som vet om det, men för er som inte vet så ska jag nu berätta en väldigt rolig grej.

På måndag reser jag. Jag åker iväg. Tidigt på morgonen. Åker tåg. Sen flyger jag ifrån Sverige. Iväg. Härifrån. Jag flyger för första gången. Uppe i luften.
Jag ska gå på Arlanda med en såndär rullresväska med kod och allt. Packa handbagage för sig. Kamera. 200 mm objektiv med. Anteckningsblock. Penna. Inspelningsapparat. Jag är en resande journalist och fotograf.
Vad nu?

Jag ska till Island.
Japp. Jag är Nordenkorrespondet tillsammans med Amanda, en annan elev på min skola. Vi åker tillsammans med läraren Lennart till Island i fem dagar. Där ska vi intervjua toppolitiker i det nordiska riksrådet, göra studiebesök på Islands största tidningsbyrå och träffa andra människor och ungdomar från de nordiska länderna.
Jag är utanför Sveriges gränser för första riktiga gången.

Vi kommer att skriva för Alingsås Tidning. Rapportera om resan och vårat arbete på Island. Amanda kommer dessutom att blogga ifrån landet. Det kommer jag också göra, fast till min egen blogg här på http://www.jsvin.blogspot.com/ .


Fotografen heter Patrik Skoglöw. Bilden föreställer mig och Amanda, tjejen jag ska resa med. Bilden togs förra söndagen när vi blev intervjuade för Alingsås Tidning. Läs hela intervjun här.
Det här är en jättestor grej för mig. Jag förstår inte att jag faktiskt ska åka. På riktigt. Att överhuvudtaget få resa, åka tåg till stockholm och sitta på ett flygplan känns helt overkligt. Samtidigt är det lite prestationsångest över det hela då vi faktiskt ska utföra ett viktig uppdrag och intervjua dessa politiker. Men för det mesta så ska det självklart bli fruktansvärt kul.

Jag måste packa.
Min nya rull-resväska jag fått låna av mormor är än så länge helt tom. Vad har man med sig? Jag vet inte. Tandborste kanske?

Alltså,
vi åker tidigt på måndagsmorgonen och kommer hem på fredageftermiddag.
Önska mig all lycka till. Jag är nervös, men samtidigt vet jag att det kommer gå skitbra.
Är man positiv som fan så kommer allting gå bra.

Inga kommentarer: