tisdag, oktober 19, 2010

Tillbakablick - lördagmorgon 16 oktober

Jag spånar vidare på helgen...

Jag vaknar av att min syster Louie ligger brevid och petar på mig. Hennes pekfinger känns som en hård pinne trots att jag ligger tätt omsluten av ett tjockt täcke. Trots att hon petar på mig vill jag inte öppna ögonen. Jag fortsätter blunda och låtsas sova.

Vi är inte hemma. Inte i Sollebrunn. Vi har sovit över hos Martin i Majorna. Efter den sena utekvällen med Trummor & Orgel på Jazzhuset i Göteborg lyckades vi missa det sista tåget hem. Det hela hade slutat med att vi fick sova över hos Martin och trampade iväg på Jazzhuset ca 03:20. Vi kom till hans lägenhet i Majorna. Studerade hans gigantiska skivsamling, kollade på musikfilmer med bl a The Black Crows och pratade om Göteborg och musik. Vi kom i säng först vid 05:30. Det var då det. Nu låg vi både i fosterställning i hans säng med varsitt täcke virat omkring oss.



"Josefine! Vakna nu!" väste Louie och började rycka i mig.
"Mmm..." sa jag sömnigt. Kände mig gårdagens konsumering av Briska hade satt sig som en tjock beläggning på tänderna. Utan att öpnna munnen för mycket frågade jag Louie om tuggummi.
"Louise. Ge. Mig. Tugg.U.Mmi. NU." Jag fick det sista som var kvar i förpackningen och genast kändes det lite bättre i munnen.
Frågade Louie om skönhetsvård, "Hur ser jag ut?". Det kändes som allt smink hade smetats ut på mina kinderna, som att mascaran och kajalen hade blivit till svart rough. Petade bort lite såkallat ögonbajs ur ögonen och satte mig upp i sängen.
Tittade på klockan. 09:20. Vi hade sovit i drygt fyra timmar. Trots den sena utekvällen vaknade jag upp utan varken bakfylla, huvudvärk och illamående. Möjligtvis var jag lite trött, men inget mer.

Martin kommer in i sovrummet med en turban virat runt huvudet. Han skulle iväg till jobbet kl 10:00, men verkade vara ganska lugn ändå.
Han satte på kaffe och började rosta bröd. Vi blev serverade varsin smörgås och kopp kaffe framför tv:n i vardagsrummet. Tittade på Nyhetsmorgon och småpratade om gårdagen.




Klockan gick. Martin var tvungen att göra ordning sig för jobbet och jag och syrran skulle vidare hemåt. Vi tackade för vistelsen, frukosten och övernattningen och fortsatte ner mot spårvagnen mot Centralstationen som skulle gå precis utanför.

Vi köpte "second breakfast" på stationen i form av smoothie, Marabouchoklad och blåbärssoppa. Satte oss i tåget tio minuter innan det skulle avgå. Åt och pratade om gårdagen. Kände mig ganska mörbultad, men var på ganska gott humör ändå.

När vi landade i Alingsås kl 11:45 upptäckte vi att bussen vi skulle åka med vidare mot Sollebrunn skulle avgå först klockan 13:00. Suck.
Köpte en kaffe och satte oss på biblioteket. Läste tidningar och väntade. Väntade och väntade.



Vad hände sedan då?
Jo, vi kom hem. Tillslut. Trötta och hungriga på mat. Mamma hade gjort rykande varm köttfärssoppa och köpt baguetter. Till efterrätt fick vi äpplepaj med vaniljsås. Vi åt med god aptit. Drack massor av koppar kaffe och somnade senare på soffan. Skönt att vara hemma igen. Tvätta sig, duscha och byta om. För om bara några timmar skulle vi vara påväg till Göteborg igen. Graveyard på Truckstop Alaska väntade...
mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer: