tisdag, november 09, 2010

Island "Men vaf...jag är hungrig och trött nu!!"






Fyra timmar senare landade vi i ett kallt och ruggigt Island. Regn och blåst, rått och grått.
Jag var hungrig. Amanda var hungrig. Vi var hungriga.
Det var kanske inte så konstigt med tanke på att vi nu inte ätit någon mat på närmare sex timmar.


Vi träffade de andra Nordenkorrespondenterna från Finland och Norge. Det var tre skolor från Sverige (två elever från varje skola), två från Finland och ytterliggare två från Norge. Tillsammans åkte vi vidare i en minibuss mot en konferens på Grand Hotell Olika politiker från hela Norden var samlade och pratade om det nordiska samarbetet.

När vi kom fram var vi redan lite försenade. Vi smög oss in i salen. Diskret. Det gick la sådär. Över 20 ungdomar och lärare går inte helt obemärkta förbi.



Jag försökte koncentrera mig på vad de olika politikerna sa under konferensen, men det var verkligen inte lätt då de mestadels snackade danska och norska. Jag var trött. Hungrig.
Tiden gick.


När klockan var närmare 20:00 var konferensen slut och vi satte oss återigen i vår lilla minibuss. Vi åkte in mot staden och hamnade på någon typ av arbetsplats-liknande ställe med fönsterväggar. Där blev vi serverade pizza. Aldrig förr har pizza smakat så gott som då. Dock sved de för jädra mycket i magen efter det...



Efter maten drog vi en suck av lättnad. Äntligen. Nu - hem och sova...
...eller?
Nej, icke!
Det var dags för en kurs i journalistik.
På dansk/svenska.
Japp.

It's a hard work-work to be a journalist...
Jag kan iallafall säga att jag sov mycket gott den natten på vandrarhemmet.

Inga kommentarer: