söndag, november 21, 2010

Parken, munkar och kaffe från Jesus

Igår åkte jag in till Alingsås för att träffa Karolina och hennes pojkvän Mattias.
Vi skulle åka in till Göteborg för att se min kompis Joacim spela på Parken med
sitt band South of Surreal.




17:20 tog jag bussen från Sollebrunn mot Alingsås. Redan då va det kolsvart ute.
Om en vecka är det första advent.


Framme i Göteborg kom Kaya och Mattias på att de inte hade ätit sen 13:00.
De bestämde sig för att äta påMcDonalds inne på Nordstan.



Kaya var skeptisk till priset på sin cheeseburger-meny.



Mattias, den fege spjuvern!


Från Nordstan tog vi en spårvagn mot Avenyn. Vi gick in på Parken och satte oss i ett litet bås.
Jag ville ha något att dricka, så jag gick fram mot bartendern och sa
"Kan du blanda något gott åt mig? Inte någon såndär sliskig och äcklig!"
"Mhm...vad tycker du om då?" frågade han.
"Eee...ta päron!"
Han shakade och skakade som aldrig förr framför oss. Slängde glas och isbitar över hela baren.
Några minuter senare hällde han upp någon utspäd hallonsaftliknande-drink i ett glas med 90% is i.
"Ja, då blir det 86:-!" sa han förnöjt.
Hoppsan...
Jag tackade för drinken och lämnade fram lite pengar till honom.
Det smakade som det såg ut; utspäd hallonsaft med för mycket vatten.

Vi träffade Joacim. Kramades och skakade hand. Han sa att han va lite nervös, men samtidigt taggad och förväntansfull inför spelningen. Totalt skulle fem band spela under kvällen. Joacim och hans South of Surreal var först ut.



Klockan 20:00 var de igång!
Jag låg mest och kröp på govlet framför scenen för att plåta.



Joacim var glad. Sjöng, hoppade, dansade och spelade gitarr så mycket
att han lyckades ramla. Underhållning på hög nivå.
Kanonbra!




Efter en trög start började det tillslut bli röj framför scenen.


Efter fem låtar var det dags för bandet att gå av scenen. Publiken jublade och
det var många som kom fram och ville prata med bandet efteråt.
Vi bytte några ord med Joacim och såg ytterliggare två band.


Vi bestämde oss för att traska vidare längs avenyn och se om vi kunde hitta något annat hak att traska in på.
Det blev aldrig så, istället stannade vi till i Brunnsparken för att köpa donuts.


Karolina och Mattias köpte ett par stycken från mannen i kiosken. Jag själv blev bjuden på kaffe av ett gäng jesus-människor.
"Åh, får man kaffe här?" sa jag gick fram till ett litet bord där kaffetermosar och kaffe stod framme.
"Ja! Ja! Varsågod, ta för dig! Gud välsigne dig!"
"Åhå - jaså?"
Han gav mig en flyer och berättade lite kort om Jesus. Jag lyssnade artigt, hällde upp kaffe i en pappersmugg till mig själv och tackade sedan för det lilla samtalet.



Sen gick jag tillbaka till munk-ståndet.
Kanderade äpplen. Jag har aldrig smakat på det, men det ser ju ganska fint ut.

23:17 tog vi tåget hem från Göteborg. Det blev ingé mer besök på någon klubb, pub, hak eller bar i Göteborg. Istället drack vi kaffe och åt donuts på centralstationen.
Så, det var min lördag!
Tackar för mig.

Inga kommentarer: