söndag, november 07, 2010

Island "Nu är vi påväg!"

Nä,
det blev aldrig så mycket bloggande från mig ifrån Island. Jag ber om ursäkt om detta, men det fanns helt enkelt inte tid och rum för det där borta. Det var intensiva dagar och pang på! 24/7.
Men i vilket fall som helst; nu är jag hemma igen. Hel och ren.
Det var kallt och blåsigt på Island. Det både snöade och regnade, blåste så att det tjöt i träden. För det mesta var vi på olika politiska konferenser och lyssnade på föreläsningar i huvudstaden Reykjavik. Tidiga mornar och sena nätter.
Jag tänker berätta lite om våra fem dagar i landet.

Lennart är redo för Island, men inte för att bli fotograferad.


Jag steg upp 04:30. Gjorde ordning mig, packade det sista i resväskan och åt havregrynsgröt till frukost. Jag undrade vad Island skulle ha för mat, vad det skulle bli för frukost på hotellet osv.
"Har de russin där?!"
Jag var lite nervös, men samtidigt ganska lugn. Jag hade nog inte riktigt förstått att jag faktiskt skulle åka utomlands.
"Första gången upplevelse"-grejen nr 2.

När klockan var 06:00 satt jag på min buss mot Alingsås. Där skulle jag möta läraren Lennarth Olsson och min resekamrat Amandah Melin. Vi skulle ta X2000-tåget mot Stockholm kl 07:10.
"Första gången upplevelse"-grejen nr 1.

Min resekamrat Amandah Melin.

Vi blev severade en liten frukostlåda ombord på tåget. Myspys, tyckte jag.



Tre timmar senare landade vi i Stockholm. Därifrån tog vi tåget vidare mot Arlanda flygplats. I väntan på vårat flyg åt vi lunch; spagetthi Carbonara. Lennart bjöd. Jag blev glad.
Jag hade aldrig ätit den sortens spagetthi förr. Det var väl helt ok, men jag antar att jag inte kan jämföra flygplatsmat med riktigt spagetthi.


"Första gången upplevelse"-grejen nr 3.

Snart lyfter vi mot Island...

Inga kommentarer: