tisdag, april 26, 2011

Fred och kärlek i Göteborg





Sista dagen på det wünderbara påsklovet spenderades i Göteborg tillsammans med min syster Louie.
Vi gick till Stadsbiblioteket längst upp på Avenyn.



Vi fikade på bibliotekets mysiga café. Gott och billigt. Perfekt ställe om man vill sitta och plugga, eller bara hänga med ett gött gäng.



Den här mannen gillade jag. Visserligen ser vi inte på bilden hur han ser ut, men han satt och diggade till musiken i sina hörlurar. Gungade fram och tillbaka och såg jätteglad och nöjd ut. Efter att jag hade tagit bilden gick jag förbi honom för att försöka höra vad han lyssnade på.
Det jag hörde lät som Bob Dylan. Förstod att han såg så nöjd ut.



Det blommade jättemycket överallt. Jag gick runt i bara kjol och linne och frös inte ett dugg! Helt underbart. Äntligen!




Louie skulle gå och träffa Bison, en kompis till henne. Jag gick för mig själv i några second hand-butiker längs Magasingatan.



Jag hittade en ny affär jag aldrig varit inne i förr; Pop Boutique. Second Hand blandat med nyare 50- och 60talskläder från olika märken. Det var så mycket jag ville ha där inne, men det slutade med en liten skeppar/uniformsmössa för 180 kronor.







Jag gick vidare mot Haga Nygata. Solen sken som aldrig förr och på gatans alla uteserveringar var det fullsatt med folk. Inte så konstigt, bättre vårväder kunde det knappast bli.



En fin gatumusikant. Han spelade Mattews Southern Comfort's låt Woodstock och spred fred och kärlek. Då blir man glad.



Jag träffade Louie och Bison. De var påväg till skivaffären Dirty Records på andra långgatan. De har även ett café där som serverar lyxigt kaffe och goda kardemummabullar.
Jag hakade på min syster och hennes vän.



Dirty Records har även en sida på Facebook. Kolla in den och "gilla"!



Eftersom Louie och Bison hade ätit lunch på ett café i Haga tog de varsin "kaffe på maten": kardemummabulle och kaffe.




Då jag själv inte hade ätit någon lunch beställde jag en veggo-burgare. Den var jättegod! Lagom stark och massa goda groddar på. Jag fick den billigare dessutom, eftersom deras pitabröd (som det egentligen skulle vara) va slut. Istället fick jag deras hembakta. Mycket fint och gott.



Efter fikat och maten kollade vi lite skivor. Jag köpte The Doors skiva Morrison Hotel, en samling med 10CC och en dubbelcd med massa blueslåtar. Alltid bra att ha när det kommer till dj:ande såsom musikquiz.



Turturduvor på Järntorget.




Tittade in en snabbis i affären Indigo som ligger vid Järntorget.
Massa indiska prylar. Kläder, smycken, lampor, sjalar, doftljus, stenar, hej ho - let's go.




Klockan 20:00 landade jag i Sollebrunn igen. Klappade katterna och åt massa russin.
Tackar Göteborg för ännu en fin dag!





Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: