fredag, maj 06, 2011

Sjung - och allt blir genast mycket bättre



Jag inleder fredagen med en flodvåg av mjölk och sjuttiotolvtusen russin.
Bra start på dagen, tycker jag.

Klockan 06:50 sitter jag på en buss vidare mot skolan. Lyssnar på musik och blir på gott humör.

Väl framme i skolan har jag bara en lektion; körsång.
Dagen innan hade jag och min körledare pratat om att jag skulle sjunga solo i en låt; You Bring the Sun Out. Vi ska ha konsert i aulan på skolan nästa fredag. Att få sjunga solo där vore en jädra fräck grej alltså.
Så, idag fick jag prova på att sjunga solo på den låten för första gången.
Det kändes bra. Väldigt bra.
Hur det lät vettefaen, men inombords kändes det bra. Jag blev glad och sjöng halsen av mig resten av lektionen.
Faen vad kul det var! Jag ville sjunga mer! Igen! En gång till!



Efter lektionen går jag tillbaka till mitt mediahus. Hittar världens bästa fotolärare Raymond inne på sitt kontor. Han gör spelningslistor på Spotify och lyssnar på ELO.
Då blir jag ännu gladare och kramar Ray.



Jag hade tagit ledigt på eftermiddagen för att kunna åka till Radio 88. Raymond, som skulle vidare till Göteborg skjutsade in mig till stationen i Partille.
På vägen dit pratade vi om igelkottar och bilar.

På radiostationen väntade möte med tårta och fina radiokollegor.



Mats Adelin firade treårsjubileum med sitt program Oceanen.



Lennart förbereder sitt program och letar efter skivor i sitt vinylarkiv.



Stefan och jag i en intensiv kameraduell.



Efter lunch på Piccolo Pub med kollegorna Stefan, Mats och Anki blir jag skjutsad in till centralstationen i Göteborg av Mats. Jag tackar så hjärtligt för tårtan och skjutsen.
Springer in på Cd-centralen, en skivaffär som bara säljer begangnade skivor och filmer. Köper Rolling Stones - Goats Head Soup för ynka 59:- och pratar lite med expediten som tydligen börjat känna igen mig. Inte så konstigt med tanke på hur många gånger jag sprungit där inne den senaste tiden...



Åker mot Järntorget. Hittade en annan fotograf som var fullt upptagen med att fotografera fontänen.



Lunkar vidare uppför Linnégatan. Lyssnar på den här låten och känner mig oövervinnerlig och stencool.



Jag går och går...
...mot Slottskogen där jag möter min nyfunna vän Erik. Vi träffades på Musikens Hus, Battle of 60's-evenemanget förra lördagen. Jag var DJ och han spelade in en spelning med The Kinks-tributebandet The Apemen. Han spelar även i bandet Eldrupeed.



Vi gick en bit och uppför ett berg. Kände mig dum som hade valt högklackade skor denna dag. Lyckligtvis snubblade jag aldrig, men nog hade det varit bra mycket skönare med ett par Converse eller liknande.



På berget fanns ett utsiktstorn. Vi träffade ett par människor från Ungern och pratade lite kamerateknik och hurvida "Canon är kanooon" eller ej.



Erik tog kort. Jag tittar igenom lite skivor jag hade fått till mitt program Radio JoJo i Radio 88. Någon lyssnare hade skickat in en CD med sitt band, Den Allvetande Pelikanen, och ville att jag skulle spela det i programmet. Intressant! Kul!
Ska bli spännande att höra hur plattan låten. Bara bandnamnet låter ju lockande...



Vi lämnade utsiktstornet för att gå in mot stan igen. Liv och rörelse i slottskogen. Människor överallt med färgglada kläder och kaninöron.



En kille förklarade för oss att det var någon typ av studentfest.



Erik var skeptisk till den såkallade fotbollsplanen med såpa på som de senare skulle spela på. Vi gick vidare.



För första gången käkade jag på Subway. Känns bra; ännu en grej jag kan bocka av på "Things to do before you die"-lista.




Vi käkade och satte oss ner för att prata. Pratade och pratade. Resor och musik, bland annat.
Tiden rann iväg och personalen började städa i lokalen. Vi insåg att det förmodligen var dags att gå.

Klockan var närmare 19:00 när Erik och jag skiljdes åt vid Järntorget.
Ännu en gång tog jag fram min mp3-spelare och kände mig görfrän med den här låten i öronen.



Jag kom fram till tågstationen när klockan var 19:16. Tåget skulle gå avgå 19:17. När jag börjar gå mot tåget ser jag sakta men säkert hur det rullar iväg från stationen och jag blir...halvglad.
Jag mötte en annan tjej som skulle ta samma tåg. Vi tittade på varandra och suckade högt av besvikelse.
Det hela ledde till att vi började prata. Hon gick en frisörlinje i Kungsbacka och skulle nu in till Alingsås och gå på bio med sin pojkvän.



19:47 kom nästa tåg. Tjejen och jag satte oss på tåget. Hon satt med sin mobil och sms:ade under hela resans gång. Jag själv lyssnade ännu en gång på musik på min spelare, och ännu en gång kände jag mig glad och "so fine".




Sedan, hemma i Sollebrunn igen.
Mamma hämtade mig vid busstationen. Jag berättade hela min dag på knappt fem minuter. Hon lyssnade och blev glad även hon.
Tacka körsången, alltså. Faen vad skoj det ska bli att få sjunga på riktigt igen!

Om man är positiv som fan så går allting bra!

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: