onsdag, mars 23, 2011

Födelsedagsbarnets födelsedag

Igår, den 22 mars, fyllde min storasyster Louise år.
Det firades med tårta och en liten tripp till Göteborg.



Jag går upp 05:00. Mamma dyker upp en timme senare och vi börjar förbereda tårtan.
Det kanske inte ser inte så smurrigt, men så är det oftast med kakor och sånt tycker jag; att den som ser mest klibbig, kladdig och ful ut brukar vara godast. Eller är det bara jag som känner så?


Jag hade köpt strössel på ICA Maxi i Trollhättan, som dekoration till tårtan.

Titta så fin den blev!
Ringblommorna var mammas idé. Jag tog lite hjälp av pepparkaksformar till strösseldekorationerna, vilket fungerade alldeles utmärkt.


Klockan 07:00 kom Louise upp på fötter. Vi sjöng och spelade Status Quo's Rocking All Over the World på hög volym. Tjohej!
Louie fick bl a en Svampbok, alla tjejer i 20-årsålderns dröm, eller?

Biljetter till Graveyard's releaseparty på Nefertiti den 23 mars fanns också bland paketen.
Tårtan var uppskattad av oss alla tre.
Klockan 08 åkte jag vidare till skolan för att lyssna på en radioteori om reklamradio på ungefär 45 minuter.
Jag började även spela in torsdagens program av Radio JoJo i Radio 88. Lyssna då, vettja! Det kommer bli en kanonfin Marulktävling i programmet.

När det började närma sig lunchtid kom Louie in till stan.
Vi åt födelsedagssushi på Yummy inne på affärshuset Storken i Alingsås. Louie har lärt sig äta sushi nu! Jag är överlycklig.



Vi tog en liten vända till biblioteket i stan innan vi satte ute i solen och väntade på tåget mot Göteborg.

En liten söt bebis satt brevid oss på spårvagnen.




Vi tog en sväng till Saluhallen för att titta på mat och köpa choklad.


De hade gott bröd med aprikoser, äpple och russin i. Smakade som fruktkaka!

Det blev en "Jimi Hendrix-pralin", som vi kallar dem, och en annan med smak av Whiskey. Jimi Hendrix-pralinen har så jädrans snyggt mönster! Så fin så att man knappt vill äta upp den.
Vi satte oss utanför Saluhallen, i solen och blåsten, och åt med försiktighet och omtanke våra små praliner. Nomnom!
Sist ut för dagen; Graveyard singerade sin senaste platta Hisingen Blues på Bengans i Majorna. Fina, snälla Graveyard.
Lyssna på dem! Gör det! Bättre än såhär blir det knappast. Svängig 70talsrock med influenser från bl a Cream, Black Sabbath och Blue Cheer.
Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: