torsdag, juni 23, 2011

Födelsedagsfirande på Heden, Göteborg



Jaha ja, då vart det dags igen...
Eller okej, det var visserligen ett par veckor sedan och jag har inte haft internet, men nu blir det åka av. Jag tänkte berätta lite om min födelsedag.



Den 7 juni fyllde jag 19 år. Det blev en väldigt lung och stillsam dag hemma i ett regnigt Sollebrunn med bara mamma, syster Louie och jag. Vi åt tårta, lyssnade på musik och jag fick öppna lite fina presenter.



Världens fetaste lott. Det var läskigt. Tog närmare en halvtimme för mig att skrapa hela lotten.
Jag fick även ett kuvert med tre hemma-gjorda biljetter. Ja, alltså... Louie hade målat och skrivit på färgglatt papper och skrivit...
"Biljett till Johnossi på Liseberg" (de skulle spela på Liseberg dagen efter - och nu skulle vi gå dit. Tjoho!)
"Biljett till Musikquiz på Henriksberg" (Louie skulle bjuda mig på musikquiz på klubben. Tjoho!)
och sist, men inte minst...

"Övernattning på Hotel Heden" !! (jag och Louie skulle övernatta från 8 till 9 juni på Lisebergshotellet i Göteborg. TJOHO HO!!!)




Tårtan var uppäten, presenterna öppnade och födelsedagsången sjungen.
Nu var det bara att ladda, tagga och packa inför morgondagen...



Tidig onsdagmorgon tog jag och systern tåget mot Göteborg. I Sollebrunn hade det regnat hela natten och morgonen, så vi var påpälskade med tjocke-tröja och långbyxor. När vi kom fram till Göteborg ser vi hur alla har sandaler, shorts och klänningar. Solen lyste och både Louie och jag kände hur fel vi var.
Direkt mot hotellet och av tjocketröjorna!



Efter en liten paus på det jättefina och mysiga hotellet (vi kände oss jätteglamourösa när vi gick genom foajén och hotellgången mellan alla rum) gick vi ut på stan för att äta lunch.
Vi gick till ett lyxigt och fint sushihak nära Bältesspännarparken, precis mitt emot Stybord Babord. Det fanns flera olika sushivarianter. Vi satte oss på uteserveringen och åt till tonerna av Håkan Hellströms sommarvänliga musik som spelades på den andra uteserveringen mittemot.



Efter maten blev vi lite fikasugna. Vi gick förbi en klasskiosk och köpte varsin mjukglass med tuttifruttikulor på. Nomnom!



Vi satte oss nere vid kanalen bland alla blommor och träd, lät glassen smälta nedför våra händer och njöt av värmen i våra tighta jeans. Usch.

På tal om jeans, ja... mina byxor som hade ett hål på baksidan av låret fick sig en rejält omgång. När jag skulle sätta mig ner i gräset hörde jag hur det brast där bak.
"Oj då. Äsch, det var nog inte ett så stort hål..." så jag satte mig tillrätta, samtidigt som jag hörde hur det brast ännu mer.

Jag tittar på Louie, hon tittar på mig.
"Duh... jag måste nog gå och köpa ett par byxor sedan!" säger jag.





Louie är ingen van mjuk-glassätare.
Efter en shoppingtur på stan återvände vi till hotellet. Nu var det dags att ladda inför kvällen.




En minimala miniförfest på hotellet, sen gick vi till Liseberg. Gruppen Johnossi skulle spela på Stora Scenen.



Trots att vi kom nästan 45 minuter efter att konserten hade börjat så lyckades Louie och jag ta oss allra längst fram.
Fantastikst bra grupp. Tänk att två stycken kan få det att låta så bra och så mycket. Wow.



Efter konserten fortsatte vi vidare in mot stan, men innan vi lämnade Liseberg fick vi syn på Hästpojken. "Do it, Svinet! Do it!" sa Louie och putte fram mig mot gänget.
Försiktigt knackade jag dem på axeln och frågade om jag fick ta kort.
"Jamen visst!" svarade de.
Jag klickade av, neg och tackade för bilden innan jag gick bort mot Louie igen.



Vi styrde våra steg mot Sticky Fingers där göteborgsbandet Charaz skulle spela.



Det var drygt ett år sedan vi såg Charaz för första gången på Truckstop Alaska på Hisingen. Det var för övrigt första gången vi besökte Truckstop också. Jag tyckte genast om deras stoner:aktiga musik. Låter lite Queen of the Stoneage över det hela. Mycket bra.



Jag fick komma ner i puben på bottenvåningen och fotografera bandet där.
Lyssna på Charaz på Spotify!



Skål, thank you and good night!



Tidig torsdagmorgon.
Louie och jag går upp strax innan 08. Klockan 10:30 skulle jag befinna mig på Radio 88 i Partille för att sända mitt program Radio JoJo. Trött, men väldigt glad och nöjd efter fint födelsedagsfirande med världens bästa syster på Hotel Heden.



Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

3 kommentarer:

JF sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Josefine "JoJomen" Larsson sa...

Ordningen återställd! Tack för att du kollar mig.
Fast... varför kallar du dig Fililp när du heter Jonatan? DET kallar jag SUCK.

Fred och kärlek!

Vetarn sa...

Ah, de heter ju DOM! DU e bäst Sven!! <3