fredag, juni 03, 2011

Musiktips - America



Jag tänkte tipsa er om lite ny musik.
Eller, tja... ny och ny; ännu en gång är det ett gamalt 70-talsband, men som är nytt för mig.
När jag tog studenten fick jag en present av en radiokollega från Radio 88. Det var en samling med bandet America. Folk-rock från det tidiga 70-talet i stil med Crosby, Still & Nash. Skulle nog även kunna säga att det lite nyare bandet Fleet Foxes har hämtat inspiration från America.


Skivan som jag fick har gått på repeat de senaste dagarna här hemma. Kanonskön, soft sommarmusik som passar utmärkt till den här tiden.
Tänk själv, när ni lyssnar på America - sitta ute på en klippa ute på Marstrand eller Tjörn, bara titta ut på vattnet och höra röster långt borta, känna doften av någon som grillar... alltså, jag blir tårögd nu igen. Det är så fint.

Jag lägger här och nu upp lite låtar som jag tycker att ni kan lyssna på.

America
1. Rainbow Song (från albumet Hat Trick, 1972)
2. A Horse With No Name (från albumet America, 1976)
3. Ventura Highway (från albumet Homecoming, 1972)
4. Sandman (från albumet America, 1976)

Skivan fick vara mitt soundtrack och sällskap när jag tog en promenad tidigare imorse.




Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

1 kommentar:

oceanen88 sa...

Sitter här och nästan bölar.Vet nog inte riktigt vad jag ska säga den här gången...Vackert...Fint... MATS