torsdag, juni 30, 2011

Tre goda ting på nätet

Det finns dagar då jag känner mig lite mindre positiv. Dagar då jag känner mig rastlös, går runt i cirklar eller bara står och tittar rakt in i min vägg på mitt rum. När man liksom inte finner någon ro och inte heller hittar något att glädjas över.

Lyckligtvis finns det saker som kan rädda mig sådana dagar; det är genom att läsa, titta och inspireras av andra som skriver dagbok på nätet.
Följande tre bloggar gör mig på bättre humör så att jag kan fortsätta säga
"Om man är positiv som fan så går allting bra!"



Elsa Billgren
Några av er kanske känner igen henne från årets Melodifestivalen, där hon agerade programledare för eftersnacket på webben.
Hon har hållt på med tv och jobbat inom mediebranschen ett bra tag och var även programledare på ZTV som fanns för ett par år sedan.
I sin blogg på Elle hittar vi kanonfina bilder från hennes vardag. Vi får följa Elsa och se hennes hem i Stockholm, jobbet på Beyond Retro, träffa hennes vänner på olika fester och jobbuppdrag. Det är cupcakes, rosévin, klänningar, klänningar och åter klänningar (hon säger själv att hon inte ens äger ett par byxor).
Elsa är skön. Hon är så avslappnad och bekväm i den hon är. "Livet är för kort för att slösa på onda tankar" som hon säger själv. Oh yes, I agree.



Sandra Beijer
Det är tack vare Sandra jag upptäckte de andra två bloggarna jag tipsat om i detta inlägget.
Sandras blogg, Nio till fem, har bara blivit större och större. Hennes fina bilder ger en som läsare ett brett leende på läpparna. Plötsligt blir man en inbjuden gäst tillsammans med Sandra och hennes vänner på den där releasefesten, födelsedagspartyt eller maskeraden. Man blir en i gänget och är den onsynliga betraktaren, utan att bli lämnad utanför.
Idag bor Sandra i New York och jobbar som Copywriter. Hon reser, lagar fin och god mat, fotograferar och träffar nya människor mest hela dagarna.
Hennes blogg och bilder får en att se livet från den ljusa sidan. Den får också en att tänka en gång extra; gör det du tycker om, ha på dig det du tycker är fint, ät det du tycker är gott och umgås med människor du trivs med!



Anna Malmberg
Anna är en oerhört stor förebild inom fotografering för mig. Hon är främst modefotograf, men tar också bilder från sin vardag i Paris där hon jobbar och bor tillsammans med sin alldeles egna fransman.
Man blir berörd av Annas bilder på ett helt annat sätt jämfört med Elsa och Sandras bilder. Det är någon form av gammal och vemodig känsla i det, men på något sätt finns det hopp och ett litet leende dyker upp när man studerar dem. Jag kan sitta i timmar och bara titta på dem. Bloggen skiljer sig även från de andra när det gäller skrivandet. Anna låter främst bilderna tala sitt eget språk. En bilder säger ju mer än tusen ord, och det visar verkligen Anna i sin blogg.


Det var lite tips från mig. Hoppas att det kan vara något för er där ute nu när jag sitter här och inväntar mitt nätverkskort och stationära datorn. Snart är jag tillbaka med mina bilder från veckan som gått.

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: