tisdag, juli 06, 2010

"Bevara Gårda!"



Klockan 08:10 igårmorse satt jag på bussen påväg mot Alingsås, för att därifrån åka med tåget mot Göteborg. Resan gick fint. Lungt. Somnade två gånger på vägen dit.

Framme i Göteborg tog jag spårvagnen mot Stadsbiblioteket för att låna någon bok och ta en kopp kaffe eller två.


Jag hittade böcker. Flera stycken faktiskt. Men när jag skulle gå och låna dem upptäckte jag att mitt lånekort var spärrat. Suck. Istället tog jag med mig böckerna till kafét inne på biblioteket.


Beställde en kopp kaffe och skummade igenom böckerna. När jag har fått ordning på mitt kort ska jag låna böckerna. Bl a Slash och Magnus Ugglas biografi. Uggla är skön. Störtskön. Slash-boken har jag hört mycket gott om, att den är intressant och nästan lika bra som White Line Fever (Lemmy Kilmisters, Motörhead, biografi - skitbra! Läs den!).



Efter tre koppar kaffe (det var ju trots allt påtår!) så begav jag mig vidare. Jag hade planerat en liten tur till Gårda för att fotografera lägenheterna. Lägenheterna som hotats med nedläggning. Svenska Mässan vill riva dem och istället bygga parkeringshus. Men ett gäng ungdomar har ockuperat en av lägenheterna och protesterar nu mot detta.
Visst, södra gårda är väl inte den mysigaste delen i Göteborg. Men det går ju att rusta upp det! Jag ser hellre att lägenheterna ligger kvar än att det står ännu ett tråkigt parkeringshus där. Måla om, byt fönster så tror jag att det kan bli en riktigt charmigt bostadsområde.




Fortsättnings följer.

Inga kommentarer: