söndag, juli 11, 2010

Henriksberg och Myspace

När jag skriver det här sitter jag och dricker "efter maten-kaffe" och äter på en kardemummaskorpa. Jag är mätt och glad, men känner mig lite trött i ögonen. Fast det är väl inte så konstigt med tanke på gårdagen. För vilken kväll vi hade på Henriksberg!




Jag och Louie åkte med tåget in till Göteborg kl 20:00. Jag var på gott humör och satt och sjöng på låtar från Magnus Ugglas Vittring-platta från 78 (tror jag?). En liten förfest för mig själv bak i bilen på vägen mot Alingsås.På tåget försvann både jag och Louie i våra egna tankar då vi lyssnade på musik. Det är så skönt att lyssna på musik när man åker tåg och buss. Man förlorar sig in i det. Får små egna musikvideos framför sig och hamnar i sin egna värld där allt är tillåtet att tänka och fantisera om. Ingen kan komma och säga "Usch!", "Det där kan du glömma!" eller "Vad barnslig du är!". På tal om det måste jag byta ut lite musik på min mp3. Samma låtar går om och om igen. Varför utnyttjar jag inte min lagringskapacitet på 8 gb fullt ut?

Framme i Göteborg tog vi spårvagnen vidare upp till Majorna för att hoppa av framför Bengans och Henriksberg. Vi var i ganska god tid och kunde lugn och ro lunka in på puben.
Kollade runt lite. Fint var det. Sjyst place, verkligen.
Vi gick vidare upp på takterassen. Utsikt över hela Göteborg. Inte fel. Köpte oss nåt att dricka och satt i en hörnsoffa och betraktade folket.
Hyffsat mycket folk ändå, and more was yet to come...



Några göteborgare satte sig brevid oss och började prata. Vad vi pratade om är väl inte så häpet, bara vanligt kompistjöt och det vanliga, som "Är ni tvillingar?". Nej. Nej. Och åter nej.
Första bandet började spela. Det lät bra, men jag vet inte om plastmaskerna från Buttricks var något pluspoäng. Snarare minus, tror jag. Vi ville köpa en EP med bandet för musiken var väldigt skön, men hur skulle vi få tag på dem? Vi visste ju inte hur de såg ut!
Jag hittade Rikard, basist i Gravyard, och frågade hur det går med albuminspelningen. Det har varit tyst om bandet ett tag nu, men jag har hört rykten om att plattan faktiskt är mixad och klar. Rikard, om någon, borde ju veta hur det egentligen låg till med den saken.
Han sa till mig och log lite förnöjt "Du kommer inte bli besviken..." och nickade.



Kvällens andra akt, som vi hade blivit tipsade av från en kompis i Göteborg och också den anledning till att vi åkte in, var Spiders. Medlemmar från bl.a Witchcraft och Graveyard. Mycket skoj, och väldigt bra spelning! Sprang fram och trängde mig förbi ett gäng människor som stod och diggade för att plåta. Det blev ett par sjysta bilder faktiskt.
Om ni vill lyssna på Spiders kan ni alltid kolla in deras myspace, http://www.myspace.com/fuldemo. Jag diggar't! Vi diggar't!

Vi ville ha mera dricka. Louie vann matchen efter att vi stått och skojtjaffsat om vem som skulle beställa i baren. Det blev, som vanligt och självfallet, jag som fick springa iväg. Vilket kanske bara var bra, för bakom mig i kön stod sångaren David från The Movements (Graveyard, Movements... ja, jag vet att ni kanske inte har någon som helst aning om dessa band. Till er så...tja, synd - för det är bra musik! Myspace har allt - kolla in www.myspace.com/graveyardsongs och www.myspace.com/themovements). Jag kände igen han direkt, och man vill ju säga något men vet inte alltid vad man ska säga. Jag diggar ju Movements väldigt mycket, så vafaen... då säger jag det!
Så jag hälsa och förklarade läget att jag diggade bandet och var ett fan. Han blev glad.
Vi fortsatte att snacka en stund i baren och slutade med att vi kollade på det tredje och sista bandet tillsammans. Han var störtskön. Kul!



Louie blev frälst av det sista bandet. Helt hypnotiserad av musiken. Det var kul att se. Hon var glad. Jag var glad. Kvällen var glad och go.
Klockan blev dock mycket och det var dags att bege sig hemåt. Klockan 02:15 satt vi tåget hemåt och fick sällskap av en kompis, Richard, från Alingsås. Han berättade att han hade varit på Rockbaren. Alla tre var trötta så vår natthumor var väl...ja, som natthumor brukar vara Vi pratade och skämtade om Uddevallabor, Hemköp och töntiga godisdrinkar. Vi skrattade så vi grät. Eller, iallafall jag. Jag hade skoj. Vi hade skoj. Kvällen var skoj!

Hemma i Sollebrunn vid 03:30. Trött, men glad och nöjd efter en kanonkväll på Henriksberg. Bra musik, god dricka, trevligt sällskap!

Inga kommentarer: