torsdag, januari 19, 2012

"Ska vi våga prova ett nytt kaffe?"

Tisdagmorgon.
Klockan ringer en liten stund efter 07 på morgonen.
Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig den här touch-telefonen jag fick för ett par dagar sedan. Det tog fem mintuer för mig att verkligen få stopp på den där kuckelikuu-alarmet. "Vafaen ska jag trycka?! Det finns ju inga knappar!".
Nåja, det löste sig till slut och jag kunde fortätta morgonen.



Satte mig vid köksbordet och åt lite frukost. Drack kaffe med mamma som precis hade kommit hem från sitt jobb och pratade om massa olika saker. Hennes jobb, vår framtid, huset, byn, Göteborg, om vi ska våga testa ett nytt kaffe...



Hade en stund över innan min buss mot Alingsås skulle gå, så jag sorterade färdigt mina bilder där jag dagen innan hade slutat.



Har de senaste dagarna försökt få någon ordning på mitt rum. Nu går det att komma in där igen i alla fall och alla saker som ligger på sängen här ovan är nu på sin riktiga plats.



Lite bilder på väggarna har kommit upp. Jag ska försöka få tummen ur på allvar och sortera färdigt de allra sista cd-skivorna som ligger på översta hyllan där.



Efter en liten stund packade jag det sista i min packsäck och drog vidare mot staden.



En buss till Alingsås, och därefter vidare med tåg till Göteborg. Precis som så många gånger förr.

Kliver in i värmen och Mattias lägenhet. Stackarn har munsår och är sådär lagom glad för det.
Trots munsår lyckas han laga god mat åt oss båda; korv stroganoff med ris.

Någon timme senare åkte jag ifrån stan igen. Jag skulle vidare till Partille för ett möte med Radio 88.
Mötet gick fint, och inom en snar framtid ska jag börja sända både måndagmornar och torsdagseftermiddagar. Det ska bli kanonkul! Hoppas bara jag kommer ihåg hur man gör. Känns som åratal sen jag var på stationen och sände senast...



Efter mötet fick jag skjuts tillbaka in till stan av en radiokollega (Tack Stefan, you're the shit!) och återvände då till Mattias-med-den-snygga-minen igen.



Onsdagmorgon. Vi äter frukost och jobbar sedan på varsitt håll. Jag planerade en kommande fotoutställning och Mattias hade pappersarbete. I bakgrunden gick Christer i P3 och programpunkten Någon som vet?



Jag hade redan dagen innan tagit på mig ansvaret att baka något till kvällen.
Som ni ser så vågade jag mig inte på någon avancerad chokladfondant...



...utan det blev en klibbig och kladdig smulpaj med vaniljsås. Passade bra till vårat intensiva kortspelande vid köksbordet den kvällen.



Vi tittade på en film också, 2001 - A Space Odyssey. En brittisk science fiction-rulle från 1968 om rymden. Jag som inte är någon vidare filmexpert hade inte hört talas om den innan, men tydligen ska den vara en riktig klassiker.

Efter filmen försökte Mattias förklara för mig om ljusets hastighet, svarta hål och andra konstiga grejer som jag absolut inte är insatt i. Vi ringde upp min syster Louie som är lite mer intresserad och kunnig i det där än jag. Det blev frågestund hela kvällen och vi somnade inte förrän kl 03.



Jag sov över en natt till, och så var det torsdag. Jag packade ihop mina saker och tackade Mattias för att jag fick äta upp hans mat, sova på hans kuddar och duscha slut på allt hans varmvatten.
Steg ut ur lägenheten och ner mot Korsvägen. Det var den här väggen som jag skrev om i förra inlägget, då den äldre herren kom fram till mig och pratade om fotografering. Han var fin han.



Jag stannade till lite här och var och fotograferade strukturer och fasader.



Lite hus, några dörrar, en och annan människa...



...en matchande flaska och cykel...



...innan jag begav mig hem till byn igen för att skicka iväg jobbansökningar och göra andra "måsten-men-oh-så-skönt-att-få-det-gjort"-grejer.
Och, föresten - jag handlade på ICA när jag kom hem till byn igen.
Där köpte jag NYTT KAFFE. Zoégas Blue Java.
Och ja, det smakade väldigt bra faktiskt.

Tackar för mig!


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: