måndag, september 19, 2011

I eat my things, sick things

Jag plockar inte svamp.
Jag vågar inte. Kan inte.
Det känns som jag bara plockar fel.
"Det finns inga fel svampar" säger Louie.
Jo. Det finns det. Man plockar något man tror är en kantarell, sen kan det visa sig att det är världens döds-dödande-monstersvamp som vränger hela magsäcken ut och in. En liten gul sak som ser så oskuldsfull ut visar sig istället vara mördaren själv.

Så, nä - jag plockar inte svamp. Jag håller mig till hallon och blåbär istället. Där kan man inte göra fel i alla fall.



Fast...
jag gjorde ett undantag häromdagen, när jag var ute och promenerade med Fleet Foxes i min nyinförskaffade Mp3-spelare. Jag fick syn på skogens guld. Ja, jag SÅG att det faktiskt VA EN KANTARELL. A REAL ONE!
Så jag plockade den. Den var nästan 20 centimeter hög och 20 centimeter bred. Sicken jättebaoutasvamp!

Jag tog den och gick hem. Visade mamma och Louie och fick stående ovationer.
Den smakade bra på kvällsmackan.

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: