tisdag, oktober 04, 2011

mitt paradis; västergötaland.

Snart sitter jag på en buss mot stan. Stora stan. Bakom mig lämnar jag skogen, mossan och gräset och åker istället in till asfaltslandet.
Men jag gillar det. Det är helt fantastiskt att jag får ta del av dessa två helt olika världar. Att andas lite stadsluft och dansa på takterassen på Henriksberg, för att sedan komma hem till ett lungt, tyst och anonymt litet samhälle som ingen knappt hört talas om.
Det är coolt.



För ett tag sedan köpte jag dessa två böcker på en second hand-affären Hjulet i Vårgårda.



Naturbilder från Västergötaland. En bok med massor av underbara bilder av fotografen Tore Hagman, som även gjort världens finaste böcker med bilder från Västkusten och Göteborg.



Boken är från 1981. Det låter längesen när man säger att det är över 30 år sedan dessa bilder togs.



Det allra vackraste med naturen är just det som vi människor inte kan påverka.
Dess ljus, färger och former är något som vi inte kan "fejka" fram. Det måste ses och upplevas "live", så att säga.
Dimma, morgondagg, soluppgången... wow.



De flesta bilderna i boken har anknytning till Vårgårdatrakten.
"Det jag vill visa är ett stycke vardagsnatur, som på intet sätt är exotiskt eller svårtåtkomlig."
Allt det här finns omkring oss, det gäller bara att öppna ögonen.



Den andra boken jag köpte; Mitt Paradis av Albert Viksten.



När jag såg ryggen på boken i den där stora bokhyllan på Hjulet fastnade jag mest för bokens gröna färg och den fetstilade texten. Det stod bara titel och författare, inget mer om boken och dess innehåll, vad den handlade om eller så. Jag började bläddra...



...och fastnade för de vardagsbilderna från naturen.
Jag googlade på Albert Viksten, han som skrivit boken. Hade aldrig hört talas om honom innan. Han var en författare från Hälsingland som levde mellan 1989 och 1968.



I boken Mitt paradis beskriver han de fyra årstiderna och rutinerna ett år på Ängratörn, ett torp som han fick av sina författarvänner är han fyllde 50 år. Här skrev Albert flera av sina böcker och till minne av honom arrangeras varje år "Afton på Ängratörn".
Jag har inte kommit så långt i boken ännu, men de sidorna jag läst är oerhört välskrivna. Allt låter så fint och snällt.



Alla bilder i boken är tagna av Hilding Mickelsson.
Hilding föddes 1919 i Rengsjö, Hälsingland. Han gick bort 2002 och var en svensk naturfotograf, författare och hembygdsforskare.

Vad böckerna kostade?
Häh, 10:- styck.
Inte illa pinkat.


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: