onsdag, december 08, 2010

Det här är inte slutet, det är en början



Jag var på begravning idag.

Sven Mårtenssons, förra ägaren till min systers gård, dog för några veckor sedan. Jag har varit där borta, i Baggehultet som det heter, och fotograferat en hel del av hans sparade grejer från hans uppväxt.
Han skulle ha fyllt 90 år i mars. Han föddes på den här gården och har sparat alltifrån gamla leksaker och kalendrar till Göteborgs Posten från Andra Världskriget.



Begravningen idag var lugn. Vi samlades i kyrkan, sjöng, bad och lämnade fram varsin blomma. Vi åt lite mat, smörgås med rödbetssallad (för övrigt första gången jag åt det - helt ok!) och fick kaffe och tårta till efterrätt.
Sist jag var borta i Baggehultet var för några dagar sedan. Jag och mamma var där och fotograferade och för att skapa lite julstäming, och hedra Sven, satte vi in en julgran i en av stugorna på gården. Det blev mysigt.

Trots att Sven är död och inte finns längre så känns det inte på något sätt som att det här skulle vara slutet på någonting. Han var gammal, väldigt gammal, och kunde inte längre ta hand om sig själv eller huset.
Nu har Louise tagit över. Det är hennes nu. Tillsammans ska vi rusta upp det till något riktigt, riktigt fint.

Det här är inte slutet, det är början på något nytt, fint och bra.


Bilderna kommer från Baggehultet, Sven Mårtenssons gamla hem.

Inga kommentarer: