tisdag, april 13, 2010

Ödet är ditt verk

Okey, det här är konstigt. Mycket konstigt.
Ibland får man känslan av att det finns någon där uppe, eller någon livsguide eller typ "skyddsängel", som vakar över en. Alltså någon som bestämmer vad som ska komma till en, ser till att något speciellt händer för en osv.
Så var det idag.

Som jag skrev igår så blev vår kattunge påkörd. Han dog omedelbart. Vi begravde honom samma kväll i skogen och det var ganska jobbigt. Imorse var det också tungt. Helt tyst och stelt i huset. Hemskt.
Mitt uppe i en lektion i skolan idag får jag plötsligt ett sms av mamma. Stora bokstäver och flera utropstecken. "GISSA VEM SOM ÄR HÄR?!!! P E R R A!"
Perra. Perra. Vår katt. Vår katt som varit borta i flera månader! Han har kommit hem. Idag! Han lever! Efter flera månader.
Jag och mamma pratade om honom senast imorse när hon skjutsade ner mig till skolbussen. Vi undrade hur han bara försvann. Om han hade frysit ihjäl, blivit påkörd, flyttat in hos någon annan, blivit ihjälbiten av grannens elaka katt eller...ja, massa hemska tänkbara saker.
Och så bah... så kommer han liksom hem!
Jouline sa "Det är ödet!"

Vem det än är, vad det än är och hur det än gick till - tack!

Inga kommentarer: