söndag, april 11, 2010

Starfucker, Starfucker




I Göteborg märkte jag att jag inte var så fullt frisk som jag hade trott tidigare under morgonen. Jag var helt borta och lyckades åka med fel spårvagn två gånger i sträck. Suck.

Köpte en take away-kaffe (åh, vad fräsigt det lät) i ett försök att piggna till, men det funkade inte riktigt som jag hade hoppats på.
Efter några turer fram och tillbaka lyckades jag äntligen hamna på rätt spårvagn, som tog mig vidare på Svenska Mässan. Det var fotomässa där. Jag hade gärna gått in, om jag hade haft pengar till inträdet vill säga. Sen känner jag att jag nog behöver lära mig lite mer ang. hela den här foto-grejen, med objektiv, alla funktioner, vilket ljus som gör vad, varför man har ett sånt och ett annat till det där istället för den som...äh, vafaen.

Jag gick in på Svenska Mässan. Helt tomt. Eller, näe, tomt var det inte. Mycket folk, men inte en enda lång kö som sträckte sig flera kilometer bortåt. Jag gick och frågade i receptionen, som pekade och förklara att det var runt Scandivnaium och på andra sidan.
Så jag fick kila iväg till andra sidan. På vägen stötte jag på flera som var i Idol-kön. De hade nummerlappar på bröstet och någon hade ett gitarrfodral på ryggen. De pratade i munnen på varandra och var jätteexalterade. "Ah maj gad" liksom.

Sen kom jag fram. Oh shit...



Det var mycket folk. Kvällen innan hade jag sagt till mamma att jag trodde att Idol-hysterin skulle ha lagt sig, att det inte alls skulle vara särskilt mycket folk, och defenitivt inte någon som skulle sova framför ingången för att vara först under insläppet. Men, tja...

Jag ställde mig aldrig i kön. Istället cirkulerade jag runt hela kön, fram och tillbaka. Det var ganska kul att betrakta dem. Någon stod och läste, en annan hånglade med sin flickvän, en spelade spel på mobilen och den fjärde stod och lyssnade på någon låt på sin iPod och sjöng med. Antaligen skulle han lära sig texten.

Jag såg Peter Jidhe tillsammans med kamerateamet hela tiden. Han hade en Idol-blå jacka som lyste. När jag kom tillräckligt nära knackade jag dem lätt på ryggen och frågade om jag fick ta en gruppbild på hela gänget.
"Jajamensan!" svarade Jidhe smälltjeckt och posade tillsammans med de andra.

Att det var mycket folk från Göteborg som ville vara med på Idol såg jag ju, men att det skulle vara så mycket att Idol bestämde sig för att göra ännu en audition idag var lite oväntat! Shit asså. Det slog alla rekord! Fast... jag ska nog inte söka idag heller. Inte den här gången iallafall. Kanske nästa år, eller året därpå...eller...kanske inte alls?
Jag började gå ifrån Svenska Mässan, tillbaka mot spårvagnarna som skulle ta mig till Centralstationen igen. Klockan var runt 13:00 tror jag. Vad skulle jag göra nu då, fram till kl 17:30?
Det skulle nämligen vara födelsedagsmiddag tillsammans med hela släkten i Norsesunds Stationshus kl 18:00. Mycket nice place. Middagen skulle börja kl 18:00. Samma kväll skulle även ett gäng kompisar från Skövde, Mellerud, Töreboda (alla bandmedlemmar kommer från olika platser, landskap, länder, världsdelar... typ) spela i Partille. Det gällde bara att tajma in det hela på något vettig och fungerande sätt.
Så, för att inte vara helt sysslolös i ca 5 timmar gick jag in på Nordstan och kollade på grejer jag inte hade råd med. Tittade på skivor, kameror, provade kläder jag ville ha osv. Fönstershopping kanske det kallas.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: