torsdag, december 22, 2011

Mullbär, juldrinkar och en helt ny värd

I tisdags följde jag med min syster Louie in till Göteborg. Hon behövde köpa lite julklappar och jag anmälde mig som moraliskt stöd och bollplank under shoppingturen.



Louie skulle övningköra i Alingsås tidigt samma morgonen. Jag tog ett tåg tidigare än henne in till Göteborg. På Centralstationen sprang folk om varandra med stora bagage, fram och tillbaka. Själv lunkade jag fram och funderade på vad jag skulle hitta på innan alla affärer öppnade.



Ett halvtomt Nordstan. Julmusik hördes svagt, annars var det väldigt, väldigt tyst.



Några hantverkare höll på att plocka upp sina alster.



Jag hittade lite intressanta smycken. Damen bakom disken förklarade att det var ihopgjutena snäckor, fisk- och fågelben, kottar och andra fynd de hade hittat på stranden. Hon stod länge och berättade om var föremålen kom ifrån och hur de hade satt ihop alla delar. Ingen var den andra lik då det inte är någon form av massproduktion. Ganska intressanta grejer.



Efter att ha samtalat med damen med fiskbenen gick jag tillbaka till Centralstationen.



Louie var på ingång.



Louie och jag mötte varandra på stationen som planerat. Vi kollade affärer, köpte några julklappar. Hamnade i en hälsokost. Hittade superfrukten allan; mullbär. Ser ut som kottar, men smakar som choklad. Lite sega är de också. Göörfräna!



Tittade på tesorter och bestämde mig för att jag skulle dra ner på kaffet och börja dricka fina teer år 2012 istället...



...bestämde mig också för att införskaffa ett paket hårfärg och få bort utväxten i huvudet.



Plötsligt kom Louies pojkvän Patrik också.
Här pekar han åt en leksaksaffär han ville gå in i.
Barnslig kille alltså...



Jag blev fikasugen och ville gå och hälsa på Cecilia på hennes Café Bruno.



Louie och Patrik delade på en hallonpaj. Jag höll mig till min chailatte.



Cecilia och jag bytte några ord när det var tomt på folk. Pratade jul, jobb och nyår.
Ibland fick hon springa iväg och ta emot några fikasugna personer. Stackarn, hon jobbade och stod i medan jag bara surplade i mig min skummiga chailatte.



Hon hann inte ens äta upp sin "lunch".



Julklappshandeln fortsatte. Vi gick i massa olika och konstiga affärer jag aldrigt varit inne på förr, utan bara sett skyltfönstret på. Det var trevligt.
Fick köpt lite julklappar till mig själv också. Njuter lite smått av all den här julrean pågår.



Några timmar senare träffade jag den här personen igen. Efter ett kärt återseende på korsvägen och lite middagsmat i hans lägenhet gick vi till några av hans kompisar där han hade en julklapp att hämta.



De höll på att göra vegansk julmat till morgondagens julmiddag med jobbet.



Vi tittade i fotoalbum och fick fina juldrinkar med whiskey, farinsocker och apelsin. Det passade fint den här kvällen.



Liten kissemiss med stora ögon ville vara med också. Han bodde i en skolåda och balanserade på ens rygg.



Såhär glad blev Mattias när han öppnade sin julklapp. Cozy julkoftan allan alltså!
Efter ett tag gick vi tillbaka hem till Mattias igen. Lyssnade på Smith och Morrissey hela kvällen. Känns kul att kunna "byta" musik med varandra. Att lyssna på Smith och Morrissey är som att kliva in i en helt ny värld för mig. Jag har en del att kolla upp, kände jag.



Onsdagmorgon. Vaknar av att min telefon skriker "Larsson! Larsson!".
Det var ett nyhetssms från Kappahl. "Ta tre underkläder/strumpor - betala för två! Gäller fram till... " Tjoho. God morgon på er med, gullungar!
Den här dagen skulle Mattias åka hem till Kumla för att fira jul med familjen.
Försökte vara "tv-fin-romantisk-oh-my-gaad!" och gav honom en chokladask Merci i avskedspresent.



Fast...
jag tror att han vann när jag fick dessa två böcker av honom.
Lite såndär "shit on the pitt vad jag tycker om dig"-känsla tog över igen.



Klockan blev 14:00 och tåget skulle rulla iväg. Robin, som också skulle hem till Kumla, kom i tid med yllemössa och packsäck på ryggen.
Sen var det puss och kram - ha det så bra! innan jag släppte iväg pojkarna mot utlandet.

Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: