måndag, december 26, 2011

När ens morfar får en surfplatta i 80-årspresent

Annandag jul. Termometern visar 10 grader.
"Wow! Det är ju nästan junimånad ute!" tänkte jag och gav mig ut på en långpromenad ute på byn.

Efter några kilometer får jag ett sms av Anders. Ni vet, han som kom firade jul hos oss för några dagar sedan.
"Har du varit ute och sprungit idag, Josefine?" frågade han.
Anders hade uppmanat mig att springa några varv runt huset varje dag, eftersom jag är så stel. På julafton gav han mig någon jätteläskig massage. Jag låg över hela databordet och tjöt av smärta samtidigt som han masserade min nacke och axlarna.
"Ingen springtur, men promenad!" svarade jag och skickade ett mms till honom som bildbevis.
Jag fick mycket väl godkänt av honom. Kändes bra.



Efter promenaden var det dags att göra ordning sig för födelsedagsmiddag hemma hos mormor och morfar.



Min morfar fyller 80 och det ska firas med bubbel !



Champange serverades på guldfat.



Hela tjocka släkten var där. Bland annat min kusin Rikard. Efter att ha träffat sin flickvän började han odla skägg och hår. Tycker jag är väldigt bra, även om looken inte riktigt kommer till sin rätt i den här bilden.



Freja, min andra kusin Bennys lilla dotter, ville mest sitta i Kalles knä under middagen.



Viggo, min tredje kusins Mickes äldsta son, petade näsan och försökte dammsuga köksgardinerna. Jag försökte ta hand om honom och säga åt honom att lägga av. Lönlöst.
Jag ville inte ha barn just då.



Kött och potatis, kort och gott. Tror det var älg, direkt från Sollebrunns urskogar. Riktig mormor-mat!



Till efterrätt fick vi fruktkompott med vanilj- och kolaglass.
Ibland känns det som man har två magar. Hur mätt man än är efter middagsmaten så går det alltid ner lite efterrätt. Eller...nästan i alla fall.
"Det är som stenar och vatten! Om du fyller en burk med stenar, så kan du alltid hälla ner vatten i burken och se hur det åker emellan!" sa min kusin Rickard som var min bordskavaljer.



Här är min tredje kusin, Micke. Han gav mig råd inför framtiden och förklarade hur killar tänker i olika åldrar.
"Men du då, hur tänker du nu när du är över 30?" frågade jag.
"ÄH! Nu vill jag bara sova hela tiden!" sa han.



Benny är också en kusin. Han och Freja lekte med julgranen ute i vardagsrummet...



...för där inne skulle kaffe och choklad serveras efter middagen.



Louie och Patrik gjorde det dem brukar göra.



Och Rickard tyckte det var så tjeckt att titta på.



Jag satt mest med en toarulle för munnen, då jag på något konstigt sätt lyckads klia upp ett sår som inte ville sluta blöda.
"ÄH! Du har bara en äcklig finne där!" sa Micke och försökte ta mitt blodiga papper hela tiden.



I skivspelaren rullade Allan Edwall.



Tuva, Mickes dotter, hittade massa spännande områden att utforska i vardagsrummet.



Micke behövde en pause och började spela Yatzy på sin smaaartphooone.



Lite pianospel från småbarnen.



Sen blev det dags för morfar att öppna lite presenter.



Han fick det mest...ja, jag vet inte, oväntade(?) man kan tänka sig.



En surfplatta! Maj gad. Inte ens jag vet hur sådana fungerar. Jag trodde de skämtade när han öppnade presenten från mina äldre kusiner.
Shit on the pitt asså.
"Jadu Josefine, säg bara till när du vill ha hjälp med surfandet så ska din 80-åriga morfar hjälpa dig!"



Så, grattis morfar på födelsedagen!
Vad han inte vet är att han ska få något alldeles extra av mig imorgon.
Vad det är får ni se en annan gång...


Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: